Adana FM
Adana FM

DOLAR

34,4910

EURO

36,3975

ALTIN

2.965,97

BIST

9.261,52

Ölüm gemisi: Halk sağlığıyla oynayanlar bedelini ödeyecek

İYİ Parti İzmir Milletvekili Aytun Çıray, “Ölüm Gemisi” olarak nitelendirilen Nae Sao Paulo hakkında, soru önergesi verdi. Bakan Kurum’un …

Ölüm gemisi: Halk sağlığıyla oynayanlar bedelini ödeyecek

İYİ Parti İzmir Milletvekili Aytun Çıray, “Ölüm Gemisi” olarak nitelendirilen Nae Sao Paulo hakkında, soru önergesi verdi. Bakan Kurum’un, nükleer savaş gemisinin sökümünü yapacak şirketle ilişkisini sorgulayan Çıray, “Kim yalanlar söyleyerek halk sağlığıyla oynarsa günü geldiğinde bedelini ödemekten kurtulamayacaktır” dedi.

İYİ Parti İzmir Milletvekili ve Genel Başkan Başdanışmanı Aytun Çıray, Brezilya’ya ait asbestli savaş gemisinin İzmir Aliağa’ya getirilip söküm işlemi yapılacak olmasını meclis gündemine taşıyarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’a bir soru önergesi verdi. Çıray, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının 600 tondan fazla asbest ve 1300 tona yakın zehirli kimyasal atık barındırdığı uzmanlarca belirtilen Brezilya donanmasına ait nükleer savaş gemisi Nae Sao Paulo’nun İzmir Aliağa’da söküm işlemi yapılmasının geri dönülemez zararlara yol açacağını söyledi.

“ÇOCUKLARIMIZIN GELECEĞİ KUMAR MASASINA SÜRÜLEMEZ”

Başta İzmirliler olmak üzere kamuoyunda çok ciddi ve haklı kaygılar olduğunu vurgulayan Çıray, “Söz konusu geminin İzmir Aliağa’da yapılması planlanan sökümünün etkilerinin çok tehlikeli boyutta olacağı açıktır. Bu işlem yapıldığı takdirde gemideki asbest ve diğer tüm kimyasal maddelerin sadece kansere yol açmakla kalmayacağı, aynı zamanda İzmir’in ekolojisine de büyük zararlar vereceği özellikle İzmirli akademisyenler, meslek odaları, tıp doktorları, işçi ve çevre örgütleri tarafından vurgulanmaktadır. Çocuklarımızın ve İzmir’in geleceğinin adeta kumar masasına sürülmesine izin veremeyiz. Derhal bu karardan vazgeçilmelidir” dedi.

“TÜRKİYE AVRUPA’NIN ÇÖPLÜĞÜ MÜ”

Çıray, ‘Gemiyi üreten Fransa başta olmak üzere diğer Avrupa ülkeleri ve geminin sahibi Brezilya gemiyi başlarından savmışken, dünyada bu işlemi yapan 4-5 ülkeden biri olan Türkiye’nin bu zehirli geminin sökümünü üstlenmesi, asbestli gemi sökümlerinin artık Avrupa’dan sadece Türkiye’ye mi yönlendirileceği sorusunu gündeme getirmiştir”  diye konuştu. Avrupa’dan ihraç edilen atıkların yarısının Türkiye’ye geldiğini hatırlatan Çıray, “Hatırlarsanız geçtiğimiz aylarda Londra’dan yola çıkan plastik atıkların dönüp dolaşıp sonunda Adana’ya, üstelik geri dönüşüm tesisi olmayan bir alana varması tam bir skandaldı. Şimdi de bakanlık onayıyla gelecek olan asbestli gemi sökümü halk sağlığımızı ve İzmir’in ekolojisini büyük bir riske atacak. Türkiye başka ülkelerin çöplüğü değildir ve olmayacaktır” ifadelerini dile getirdi.

“HALK SAĞLIĞIYLA OYNAYAN BEDELİNİ ÖDEYECEK”

Nae Sao Paulo gemisinin ikizi olan Clemenceau’da 760 ton asbest tespit edildiğini belirten Çıray, “Sayın bakan Nae Sao Paulo’da 9 ton asbest var diyor. Bu 9 tonu hangi resmi verilere dayandırarak söylüyor, açıklamalıdır. Bu skandal karara imza atan sorumlular aynı zamanda anayasanın 56. maddesini de ihlal etmektedirler. Kim yalanlar söyleyerek halk sağlığıyla oynarsa günü geldiğinde bedelini ödemekten kurtulamayacaktır” dedi.

“ASBESTLİ GEMİYİ SÖKECEK FİRMA İLE İLİŞKİNİZ NE”

Aytun Çıray, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’un yanıtlaması istemiyle verdiği önergede şu soruları yöneltti:

*Söz konusu geminin sökümü İzmir Aliağa’da yapıldığı takdirde gemi işçilerine, denize, toprağa ve tüm İzmirli vatandaşlarımızın sağlığına olumsuz etkileri hakkında bakanlığınız tarafından detaylı ve bilimsel bir çalışma yapılmış veya yaptırılmış mıdır? Bir çalışma yapıldıysa sonuçlarını kamuoyu ile paylaşır mısınız?

*Nae Sao Paulo gemisinin aynı tarihlerde aynı büyüklük ve teknik özelliklerle yapılan ikizi Clemenceau’nun 2009-2010 yıllarında İngiltere’de gerçekleştirilen sökümü öncesinde yapılan analizlerde, barındırdığı asbest miktarının 760 ton olduğu tespit edilmiştir. Nae Sao Paulo gemisinin barındırdığı asbest miktarının yalnızca 9 ton olduğunu hangi resmi analizlere veya kuruluşların raporlarına dayandırıyorsunuz?

*Nae Sao Paulo gemisinin sökümünden hangi şirketler sorumlu olacaklardır ve ne kadar kazanç elde edeceklerdir? Bu şirket ya da şirketler ile ilişkiniz nedir?

*Avrupa’nın çöpünün büyük bölümünün geri dönüşüm için ülkemize gelmesi gibi, Avrupa’nın asbestli gemilerinin sökümü de artık Türkiye’ye mi yönlendirilmektedir? Bu konuyla ilgili ülkelerle yapılan anlaşmalar var mıdır?

*Konuyla ilgili açıklama yapan ve sökümün İzmir’de yapılmaması çağrısında bulunan bilim insanlarını, çevre örgütlerini, mühendislik odalarını, tıp doktorlarını ve en önemlisi İzmirli vatandaşlarımızın haklı kaygılarını dikkate alıp kamu yararı için bu sökümü iptal etmeyi düşünüyor musunuz?