Adana FM
Adana FM

DOLAR

34,5282

EURO

36,4712

ALTIN

2.960,71

BIST

9.126,48

Adalar’da ‘azmanbüs’ tartışması büyüyor: İBB topu UKOME’ye attı

Adalar’a toplu ulaşımda kullanılmak üzere getirilen ve halkın ‘azmanbüs’ adını taktığı minibüslerle ilgili eleştirilerin odağında olan İBB’den açıklama geldi.

Adalar’da ‘azmanbüs’ tartışması büyüyor: İBB topu UKOME’ye attı

İstanbul’un Adalar ilçesinde protestolara neden olan minibüslerle ilgili İBB’den açıklama yapıldı. 

Açıklamada, atlara uygulanan şiddet ve kötü muamele sebebiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nin 16 Ocak 2020 tarihli kararı ile fayton taşımacılığının iptal edildiği hatırlatıldı.

UKOME’nin 6 Şubat 2020 tarihli kararına istinaden İETT’nin Adalar’da toplu ulaşım hizmetinin sağlanması amacıyla 40 adet 13 kişilik, elektrikli, L sınıfı tescilsiz araç ile toplu taşıma faaliyetlerini sürdürmeye başladığı belirtildi.

UKOME’NİN VERDİĞİ SÜRE DOLDU

Mevcut  tescilsiz araçların UKOME tarafından verilen kulanım izin süresinin 30 Nisan 2024 tarihinde sona erdiği belirtilerek “Bu nedenle yine elektrikli, sessiz ve çevreci olan ancak ilgili mevzuat gereği M sınıfı ve tescilli olması gereken araçların hizmete alınması gerekmiştir” denildi.

“İHALELERE KATILIM OLMADI”

İETT tarafından, Adalar’a özel olarak üretilmesi istenen yeni elektrikli araçlar için açılan ihalelere ulusal ve uluslararası araç üreticilerinin katılım sağlamaması sebebiyle T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile imzalanan işbirliği projesi kapsamında ASELSAN ve KARSAN’ın ortak üretimi olan lisanslı, elektrikli, güvenlik donanımlarına sahip araçların alındığı anlatıldı.

YENİ ARAÇLARIN ÖZELLİKLERİ

Hizmete alınan yeni, M sınıfı lisanslı araçların özellikleri şöyle sıralandı:

-Sıfır emisyonlu, yüzde  100 elektrikli, engelli erişimine uygun, sessiz, tek şarj ile 150 km menzile sahip olan ve ilave şarja ihtiyaç duymadan Büyükada’da 21 tur hizmet verebilen, 12 kişilik oturma kapasitesine sahip.

SADECE TÜRKİYE’DE KULLANILMIYOR  

Adalar ilçesinde hizmete başlayan araçların Fransa, Almanya, İtalya, İsviçre, Polonya, Hırvatistan, Japonya, Portekiz, Romanya, İspanya, ABD ve Kanada’da da kullanıldığı kaydedildi.  

“TOPLU ULAŞIM HİZMETİNİN OLMAMASI YASAL OLARAK MÜMKÜN DEĞİL”

Büyükada, Heybeliada, Burgazada ve Kınalıada’dan oluşan Adalar İlçesi’ndeki nüfusun büyük bir bölümünün, faytonların kaldırılmasından ve toplu ulaşımın İBB ve İETT tarafından 2020 yılından bu yana  programlı ve ekonomik olarak sağlanmasından memnun olduğunu ifade ettiği aktarıldı. Ancak Ada halkının bir kısmı ise Adalar’da toplu taşıma faaliyetinin olmaması gerektiğini, ulaşımın yürüme ile sağlanabileceğini savunduğu belirtildi.  Bir kısmı ise kullanım izin süresi dolan tescilsiz elektrikli araçların devam etmesini, yeni gelen tescilli, güvenli ve elektrikli araçların boyutunun daha büyük olduğu gerekçesiyle yeni araçları istemediğini ifade ettiği anlatıldı. Adalar İlçesi’nde toplu ulaşım hizmetinin verilmemesinin, yasal olarak mümkün olmadığı gibi gerek Adalar’da yaşayan farklı yaş ve farklı sağlık durumdaki insanların hastane – okul – mezarlık – sahil gibi istedikleri yere ulaşımlarının sağlanabilmesi açısından zaruriyet olduğu vurgulandı. 16 kilometrekare alana sahip olan Adalar ilçesinde, yaz ve kış gibi yılın farklı mevsimlerinde ulaşım tamamen yaya olarak sağlanamayacağı gibi resmi tatil günlerinde ve hafta sonlarında nüfusu 60 bini aşan Adalar’a gelen turistlerin de ulaşımının sağlanması gerektiği belirtildi.

“İETT KAR ETMİYOR, İBB SÜBVANSE EDİYOR”

İETT’nin Adalar’da, İstanbul’un diğer tüm ilçelerinde olduğu gibi toplu ulaşımı bir görev olarak yürüttüğünün de altı çizilerek “İETT’nin gelirlerinin, giderlerini karşılama oranı sadece yüzde 35 seviyesindedir. Toplu ulaşım maliyeti İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından sübvanse edilmektedir” denildi.