Adana FM
Adana FM

DOLAR

34,5311

EURO

36,1862

ALTIN

2.964,56

BIST

9.367,77

YouTube gençlerin daha az uyumasına neden oluyor

Yeni bir çalışma, YouTube’un gençlerin uykusunu olumsuz yönde etkilediğini ortaya çıkardı. Çalışmaya göre; Netflix veya geleneksel televizyon …

YouTube gençlerin daha az uyumasına neden oluyor

Yeni bir çalışma, YouTube’un gençlerin uykusunu olumsuz yönde etkilediğini ortaya çıkardı. Çalışmaya göre; Netflix veya geleneksel televizyon kanallarına göre YouTube gençlerin yeterli uyku almasını yüzde 24 azaltıyor.

Avustralya’daki Flinders Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, yorganın altında uygulamalarda harcanan yarım saatin uykuya geçişte 13 dakikalık gecikmeye yol açtığını buldu. Aynı araştırma; yaşları 12 ila 18 arasında değişen 700 gençten oluşan bir grubu incelediğinde ise, yatmadan önce aynı süre boyunca televizyon izleyenlerin ortalama dokuz dakika önce yattığını öne sürdü.

Araştırmacılar, YouTube’un kısa videoları, otomatik oynatma özelliği ve önerilen videoları ile kullanıcıların kontrollerini kaybetmelerine neden olduğunu ve bunun da uykularını olumsuz etkilediğini söyledi.

Araştırmada, Instagram, Snapchat ve Spotify dahil olmak üzere incelenen diğer altı uygulama ile kıyaslandığında YouTube’un gençlerin uyku düzenini sürekli ve olumsuz etkilediği ortaya çıktı.

YÜZDE 98’İ YATARKEN MUTLAKA TELEFONA BAKIYOR

Çalışma, Güney Avustralya’nın Adelaide kentinde bulunan sekiz okulda gerçekleştirildi. Araştırmacılar, ebeveynleri araştırmaya dahil edilmeyi kabul eden 12 ila 19 yaş arasındaki 711 genci inceledi. Gençler, yatmadan bir saat önce, yatakta ne kadar süre cihaz ve uygulamalarda vakit geçirdiklerini ve okul günleri ne kadar uyuduklarını bildirdiler.

Çocukların her biri cihazlarda ve uygulamalarda geçirdikleri süreyi tahmin ederek bilgi verdiler. Sonuçlar, her birinin akşam 10 gibi yattığını, akşam 22:36’da ışıklarını kapattığını gösterdi. Verilen bilgilere göre; uykuya dalmaları da yaklaşık 30 dakika sürdü.

Hemen hemen her genç (yüzde 98) yatmadan bir saat önce telefon, dizüstü bilgisayar veya televizyon gibi en az bir cihaz kullanırken, dörtte üçü de yatarken kullandığını bildirdi.

Yatarken kullanılan cihazlarda en çok yüzde 98 kullanım oranıyla telefon öne çıkarken, onu dizüstü bilgisayarlar ve televizyon izledi.

YOUTUBE DAHA AZ UYUMALARINA NEDEN OLUYOR

Analiz, gençlerin yarısının oturum açarak kullandığı YouTube’un en popüler üçüncü uygulama olmasına rağmen, kullanıcıların bu platformda yatarken 25 dakikadan fazla zaman harcaması dikkat çekti.

En popüler uygulama olarak öne çıkan Instagram, yatakta 17 dakika boyunca kullanılırken, Netflix’in ise yatmadan yaklaşık 17 dakika önce kullanıldığı görüldü.

Yapılan çalışma sonunda ise yalnızca YouTube’un gençlerin uyku sürelerini olumsuz etkilediği ortaya çıktı.

SONSUZ İÇERİK SUNULUYOR

Bilim insanları sonuçları tuhaf olarak niteledi, çünkü teorik olarak YouTube, Netflix ve televizyon benzer görülüyordu. Araştırmayı yöneten psikolog Dr Meg Pillion ve diğerleri, çalışmada bunun cihazların doğasından kaynaklanabileceğini öne sürdüler:

“Hem Netflix hem de televizyon, kullanıcıların belirli bir programı veya filmi net bir başlangıç ve bitişle izlemeye karar verdikleri yapılandırılmış medya olarak düşünülebilir. Ancak YouTube neredeyse tamamen tersi bir yapıya sahip, içerik sonsuz ve ne izlemeyi sevdiklerini öğrenen bir algoritma tarafından izleyiciye göre kişiselleştiriliyor.”

10 KİŞİDEN 7’Sİ YETERİNCE UYUMUYOR

Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC), her gencin sekiz ila 10 saat uyuması gerektiğini söylüyor. Ancak bu yaşta daha geç yatıp daha geç kalkmaya başladıkları için tahminlere göre her on kişiden yedisi yeterince uyuyamıyor.

Önceki araştırmalar, uyumadan hemen önce bakılmaması gereken uygulamalardan biri olarak TikTok’u işaret etmişti. Sleep Junkie adlı uyku bilimi ve inceleme platformu tarafından 2.000 kişi üzerinde yürütülen ankette araştırmacılar, yatmadan önce TikTok kullananların yüzde 79’unun gün boyunca kendilerini yorgun hissettiklerini söylemişti. Ancak yapılan yeni çalışmada gençlerin en sık kullandığı sosyal medya platformlarından biri olan TikTok yer almadı.