TikTok yasağı Apple ve Tesla’yı tehlikeye soktu
Çin’de faaliyet gösteren ABD’li teknoloji firmaları zor durumda kalabilir. Çin Dışişleri Bakanlığı, TikTok’un yasaklanmasının sonunda, ABD’yi olumsuz etkileyebileceğini söyledi.
Bir süredir ABD’de olası bir TikTok yasağından konuşuluyor ve platformdaki içeriklerle ilgili endişeler dile getiriliyor. Ancak uzmanlar ABD’deki potansiyel bir TikTok yasağının Apple, Tesla ve Çin’de faaliyet gösteren diğer Amerikan şirketleri için sorun yaratabileceğini belirtiyor.
Temsilciler Meclisi çarşamba günü ByteDance’in TikTok’u yaklaşık altı ay içinde Çinli olmayan bir kuruluşa satmasını gerektiren, aksi takdirde ABD uygulama mağazalarında yasakla karşı karşıya kalacak bir yasayı kabul etti.
TikTok’tan bir sözcü ise tasarının önceden belirlenmiş bir sonucu olduğunu, TikTok’un Amerika Birleşik Devletleri’nde tamamen yasaklanacağını söyleyerek bir satışın olası olmadığını öne sürdü. Ancak analistler tasarının geçmesi durumunda Çin’in de misilleme yapabileceğini söyledi.
ÇİN MİSİLLEME YAPMAYA HAZIR
Çarşamba günü Çin Dışişleri Bakanlığı, TikTok yasağı girişimlerinin eninde sonunda geri tepeceği konusunda uyardı.
Deepwater Asset Management yönetici ortağı Gene Munster, TikTok yasağının gerçekleşme ihtimalinin yüzde 25 olduğuna inandığını söyledi. Ancak eğer gerçekleşirse, Apple ve Tesla gibi bazı şirketlerin Çin’deki faaliyetlerini olumsuz etkileyebileceğine de dikkat çekti.
Munster, Çin hükümetinin markalara zarar verecek propaganda kampanyaları” başlatarak misilleme yapabileceğini söyledi. Aynı zamanda çalışma saatlerini sınırlayarak veya yeni projeler için izinleri engelleyerek operasyonları da engelleyebileceğini söyledi.
SOĞUK TEKNOLOJİ SAVAŞI
Wedbush Securities genel müdürü ve kıdemli hisse senedi analisti Dan Ives ise yasağın aynı zamanda “Soğuk Teknoloji Savaşı” olarak adlandırdığı ABD ile Çin arasındaki gerilimartırabileceğini belirtti.
Ayrıca Financial Times’ın haberine göre, Çinli tüketiciler giderek daha fazla vatanseverlik duygusuyla satın alıyor; hükümet güvenlik kaygılarını öne sürerek devlet çalışanları arasında iPhone kullanımını azaltmak için harekete geçiyor ve bunun yerine yerel tedarikçi Huawei’nin cihazlarını teşvik ediyor.
Munster, bu tip bir senaryoda özellikle de Apple’ın etkileneceğine dikkat çekiyor: “TikTok yasağının olduğu bir dünyada, Çin iPhone karşıtı kampanyasını genişletebilir.”
Apple için Çin toplam işlerin yaklaşık yüzde 18’ini oluşturuyor. TikTok’tan ilham alan bir ticaret savaşında bu sayı yüzde 12 ila yüzde 15’e düşebilir.