Marmara’da batan ‘BATUHAN A’ gemisi denizden çıkarılmayacak
Marmara Denizi’nde batan ve iki kişinin cansız bedenine ulaşılan Batuhan A adlı kargo gemisi eski olması ve maliyeti nedeniyle denizden çıkarılmayacak.
Marmara Denizi açıklarında seyir halindeyken Bursa’nın Karacabey ilçesinin 4 mil açığında, İmralı Adası’nın güneybatısında batan ‘BATUHAN A’ isimli geminin kayıp 4 mürettebatını arama çalışmaları 7’nci gününde 572 personelle denizden, havadan ve karadan sürdürülüyor.
Çalışmaların 3’üncü gününde, olaydan 128 saat sonra çıkarılan cenazenin yağcı Hüseyin Tutuk’a (40) ait olduğu belirlendi. Aramalar bugün de Tutuk’un cansız bedeninin bulunduğu makine dairesinde yoğunlaştırılacak. Bursa Valisi Mahmut Demirtaş, çalışmalar bittiğinde, geminin eski ve maliyeti yüksek olduğu için battığı yerde kalacağını söyledi.
600’E YAKIN KİŞİ ARIYOR
9 gemi, 2 uçak, 1 helikopter ile 572 personel katıldığı çalışmalarda, Deniz Kuvvetleri Kurtarma ve Sualtı Komutanlığı’nın özel eğitimli birinci sınıf 19 dalgıcı ilk günden itibaren görev alıyor. Çalışmalara 6’ncı günde, Sualtı Savunma Grup Komutanlığı’na (SAS) bağlı 4 dalgıç da katıldı. Kıyı Emniyeti’ne bağlı 11 dalgıç da acil müdahale için Nene Hatun römorköründe hazır bekletiliyor.
ENKAZ YENİDEN ARANACAK
Tutuk’un cansız bedeninin bulunduğu makine dairesinin girişindeki merdiven boşluğu, dalgıçlar tarafından da görüntülenirken, batma anına kadar güvertede, fırtınadan havalanan brandayı kontrol altına almaya çalıştıkları değerlendirilen diğer 4 mürettebatın izine rastlanmadı. Batıktaki arama çalışmalarının geminin makine dairesinde yoğunlaştırılarak süreceği kaydedildi.
Olası kaza ya da batma durumu düşünülmeyerek, gemideki eşyaların sabitlenmemesi nedeniyle, depremde olduğu gibi sarsılmayla devrilen dolaplar alanı daraltırken, çalışmalar güçlükle yürütülüyor. Bugüne kadar, geminin kaptan köşkü, mürettebat kamaraları ve güvertesi detaylı aranırken makine dairesinin de aranmasının ardından gözden kaçma ihtimaline karşı enkazın en baştan bir kez daha aranacağı belirtildi.
Bursa Valisi Mahmut Demirtaş, çalışmalar bittiğinde, BATUHAN A isimli geminin, eski ve maliyeti yüksek olduğundan, battığı yerde kalacağını söyledi.
HTS KAYITLARI İNCELENECEK
Öte yandan geminin batma nedeni de araştırılıyor. Olayla ilgili 4 savcının yürüttüğü soruşturma için deniz kaza kırımında yetkin bilirkişi de görevlendirildi. GSM şirketlerinden, geminin 6 mürettebatının telefon görüşmeleri ve mesajlarına ilişkin HTS kayıtları istendi. Gemideki mürettebatın neden yardım istemediği ve bu süreçte kimlerle telefon görüşmesi yapıldığı HTS kayıtlarıyla belirlenecek.
GEMİ NASIL BATTI?
2-3 metre boyundaki dalgalara dayanıklı olan geminin batması için olağanüstü bir durum olması gerektiği belirtilirken, yetkililer bir kez daha brandayı işaret etti. Normal şartlarda yükün, güverte üzerindeki kapalı kasalarda taşınması gerekirken, 1250 ton mermer tozunun üzerine örtülen ve sabitlenmeyen brandanın fırtınayla havalanarak deniz suyunu yükün üzerine taşıdığı, aynı zamanda sağanakla da ıslanan ve ağırlığı artan yükün geminin batmasındaki en büyük etken olduğu değerlendiriliyor.
Öte yandan geminin seyir halindeyken mi battığı, yoksa durduktan sonra su almaya başlayarak mı battığı, enkazda yapılacak incelemeyle belirlenecek.